Вівторок, 19.03.2024, 11:22
Ви увійшли як Гость | Група "Гості"Вітаю Вас Гость | RSS
Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід
Форма входу
Найцікавіше
Система змащення та охолодження двигуна
Система охолодження двигуна
Система живленя карбюраторного двигуна
Білети екзамену з предмету "Будова автомобіля та основи ТО"
Газорозподільний механізм (ГРМ)
Загальна будова і робота поршневих двигунів
МВС України, Мінтрансзв'язку України, МОН України, Мінпраці України; Наказ вiд вiд 07.09.2009 № 385/934/828/337
Категорії розділу
Будова автомобіля та основи ТО [8]
Безпека дорожнього руху [2]
Будова мототранспортних засобів [3]
Поділитись
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 203
Друзі сайту
Заробіток у Інтернеті
Вітаміни з грядки
ЦК ТСО України
Сайт м. Шепетівка
HashFlare
Погода

Погода в Украине

Статистика
Украинский портАл Яндекс цитирования Rambler's Top100 Каталог webplus.info каталог сайтів
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Навчальний процес » Будова автомобіля та основи ТО

Система охолодження двигуна
     Температура газів в циліндрах працюючого двигуна досягає 1800-2000°С. Частина тепла, що виділяється при згорянні робочої суміші в циліндрах двигуна перетворюється на механічну роботу, а частина розподіляється на нагрів двигуна. Робоча температура двигуна повинна бути в межах 80-95°С. У разі перегрівання двигуна його потужність різко зменшується, а витрата палива збільшується, крім того, це може призвести до заклинювання поршнів, підгоряння клапанів, вигоряння мастила, виплавлення підшипників колінчастого вала і руйнування його шийок.
     У випадку ж переохолодження двигуна, його потужність також знижується, збільшується витрата палива, частина робочої суміші конденсується на стінках циліндрів і змиває мастило.
     Для підтримки робочої температури двигуна і служить система охолодження. Наявність в системі охолодження клапана термостата дозволяє не тільки підтримувати робочу температуру в автоматичному режимі, але і скорочувати час прогрівання двигуна після його запуску.
     Система охолодження складається з:
     - сорочки охолоджування блоку і головки циліндрів;
     - відцентрового насоса;
     - термостата;
     - радіатора з розширювальним бачком;
     - вентилятора;
     - з'єднувальних патрубків і шлангів.

     Для контролю за роботою системи, на щитку приладів є покажчик температури охолодної рідини. Нормальна температура охолодної рідини при роботі двигуна повинна бути в межах 80-95°C.
     Сорочка охолодження двигуна складається з безлічі каналів в блоці і головці блоку циліндрів, по яких циркулює охолодна рідина.
     Насос відцентрового типу примушує рідину переміщатися по сорочці охолодження двигуна і всій системі. Насос приводиться в дію пасовою передачею від шківа колінчастого вала двигуна. Натяг паса регулюється.
     Термостат призначений для підтримання постійного оптимального теплового режиму двигуна. При пуску холодного двигуна термостат закритий, і вся рідина циркулює тільки по малому колу для швидкого її прогрівання. Коли температура в системі охолодження підіймається вище 80 - 85°, термостат автоматично відкривається і частина рідини поступає в радіатор для охолодження. При високих температурах термостат відкривається повністю і вже вся гаряча рідина прямує по великому колу для її активного охолодження.
     Радіатор служить для охолодження циркулюючої через нього рідини за рахунок потоку повітря, яке створюється при русі автомобіля або за допомогою вентилятора. В радіаторі є безліч трубок і "перетинок", які утворюють велику площу поверхні охолоджування.
     Розширювальний бачок необхідний для компенсації зміни об'єму і тиску охолоджної рідини при її нагріванні і охолодженні.
     Вентилятор призначений для примусового збільшення потоку повітря, яке проходить через радіатор автомобіля, що рухається, а також для створення потоку повітря у разі, коли автомобіль стоїть без руху з працюючим двигуном.
     Застосовуються два типи вентиляторів: постійно включений, з пасовим приводом від шківа колінчастого валу і електровентилятор, який включається автоматично, коли температура охолоджуючої рідини досягає приблизно 100 градусів.
     Патрубки і шланги служать для з'єднання сорочки охолодження двигуна з термостатом, насосом, радіатором і розширювальним бачком.
В систему охолодження двигуна включений також і радіатор обігрівача, який нагріває повітря, що подається в салон автомобіля. Температура повітря в салоні регулюється спеціальним краном, яким водій збільшує або зменшує потік рідини, що проходить через радіатор обігрівача.

Експлуатація системи охолодження

     При експлуатації автомобіля треба періодично заглядати капот.
     Якщо рівень охолодної рідини в розширювальному бачку знизився або рідина взагалі відсутня, то спершу необхідно долити її, а потім і розібратися (самостійно або за допомогою фахівця) з тим, куди вона поділася.
     В процесі роботи двигуна рідина нагрівається до температури близької до точки кипіння, а це означає, що вода, що входить в її склад потроху випаровуватиметься. Якщо за півроку при щоденній експлуатації автомобіля рівень в бачку трохи знизився, це нормально. Але якщо вчора був повний бачок, а сьогодні в ньому тільки на денці, то тоді треба шукати місце витоку охолодної рідини.
Підтікання рідини з системи, можна легко визначити по темних плямах на асфальті або снігу після більш-менш тривалої стоянки. Відкривши капот, ви без утруднень зможете знайти місце витоку, зіставляючи мокрі сліди на асфальті з розташуванням елементів системи охолодження під капотом.
     Необхідно контролювати рівень рідини в бачку хоча б раз тиждень і якщо є витоки, то треба доливати, знаходити і усувати причину зниження рівня.
     Практично у всіх вітчизняних автомобілях у якості охолоджуючої рідини використовується спеціальна низькорозмерзаюча |рідина з назвою ТОСОЛ А-40. Цифра (мінус 40°) показує температуру, при якій рідина починає замерзати (кристалізуватися). В районах крайньої півночі застосовується ТОСОЛ А-65, і відповідно замерзати він почне при температурі мінус 65°.
ТОСОЛ А-40 є сумішшю води з етиленгліколем і присадкамими. Такий розчин поєднує в собі багато достоїнств. ТОСОЛ володіє антикорозійними, антиспінюючими властивостями і практично не дає відкладень у вигляді звичайного накипу, оскільки в його склад входить чиста дистильована вода.
     При експлуатації автомобіля необхідно контролювати не тільки натяг, але і стан паса приводу водяного насоса, оскільки його обрив в дорозі завжди неприємний. Рекомендується мати з собою у комплекті запасний пас. Якщо не ви самі, то хто-небудь з "джентльменів" на дорозі допоможе вам його поміняти.
     Охолодна рідина може закипіти і призвести до поломки двигуна в тому випадку, якщо вийшов з ладу датчик електроприводу вентилятора. Оскільки електровентилятор не отримав команди на включення, рідина продовжує нагріватися, наближаючись до точки кипіння, не маючи остуджуючої допомоги. Адже у водія перед очима є прилад із стрілкою і червоним сектором! Мало того, практично завжди при включенні вентилятора відчувається деяка вібрація і невеликий додатковий шум. Було бажання контролювати, а способи завжди знайдуться.
     Особливо неприємно, коли двигун "закипає" під час руху по бездоріжжю з малою швидкістю жарким літом. Тому практична порада для тих, хто любить відвідувати глибинки  рідного краю і до того ж уміє тримати в руках викрутку.
Якщо в салоні машини додати ще один тумблер (або використовувати вільний), за допомогою якого можна буде вручну включати електровентилятор системи охолодження, то датчик, що вийшов з ладу, не перерве вашої поїздки. Контролюючи температуру охолоджуючої рідини по приладу, ви самі зможете вирішувати, коли включити і коли вимкнути вентилятор.

     Якщо в дорозі (а частіше в "пробці" ) ви помітили, що теммпература охолодної рідини наближається до критичної, вентилятор працює, то і в цьому випадку є вихід з положення.
     Треба включити в роботу системи охолодження додатковий радіатор - радіатор обігрівача салону. Повністю відкривайте кран обігрівача, на повні обороти включайте вентилятор обігрівача, опускайте скло дверей і "потійте" до дому або до найближчого автосервісу. Але продовжуйте уважно стежити за стрілкою покажчика температури двигуна. Якщо вона зайде в червону зону негайно зупиняйтеся, відкривайте капот і "охолоняйте" .
     З часом може спричинити неприємність термостат, якщо він перестане пускати рідину по великому колу циркуляції. Визначити чи працює термостат неважко. Радіатор не повинен нагріватия (визначається рукою) до тих пір, поки стрілка покажчика температури охолодної рідини не дійшла до середнього положення (термостат закритий). Пізніше рідина почне поступати в радіатор, швидко його нагріваючи, що свідчить про своєчасне відкриття клапана термостата. А ось якщо радіатор продовжує залишатися холодним, то тоді є два шляхи. Постукати по корпусу термостата, можливо, він все-таки відкриється або відразу, морально і матеріально, готуватися до його заміни.
     Негайно "здайтеся" механіку, якщо на масляному щупі ви бачите крапельки рідини, що потрапила з системи охолодження систему мащення. Це означає, що пошкоджена прокладка головки блоку циліндрів і охолодна рідина потрапляє в масляний піддон картера двигуна. Якщо продовжити експлуатацію двигуна з маслом, що наполовину складається з ТОСОЛА, то спрацювання деталей набуває катастрофічної швидкості. А це, у свою чергу, вже пов'язано з вельми дорогим ремонтом.
     Підшипник водяного насоса не ламається "раптом". Спочатку з'явиться специфічний свистячий звук з-під капота, і якщо водій "думає про майбутнє", то своєчасно замінить підшипник. А інакше, його все одно доведеться міняти, але вже за фактом спізнення в аеропорт або на ділову зустріч, через машину, що "раптово зламалася".
     Кожний з водіїв повинен знати і пам'ятати про те, що на гарячому двигуні система охолодження знаходиться в стані підвищеного тиску! Якщо двигун вашого автомобіля перегрівся "закипів", то, звичайно ж, треба зупинитися і відкрити капот машини, але не відкривати пробку радіатора. Для прискорення процесу охолодження двигуна це практично нічого не дасть, а ось отримати найсильніші опіки можна.
     Якщо швидко і бездумно відкрити пробку гарячого радіатора, то звідти вилетить фонтан киплячого ТОСОЛА! При цьом можуть постраждати не тільки водій, але і пішоходи, що виявилися поряд. Тому, відкриваючи пробку радіатора або розширювального бачка, треба заздалегідь вжити заходів безпеки і робити це не поспішаючи.

Основні несправності системи охолодження
     Підтікання охолодної рідини може з'явитися через пошкодження радіатора, шлангів, ущільнюючих прокладок і сальників.
     Для усунення несправності необхідно підтягти хомути кріплення шлангів і трубок, а пошкоджені деталі замінити на нові. У разі пошкодження трубок радіатора, можна спробувати "залатати" дірки і тріщини, але, як правило, все закінчується заміною радіатора.
     Перегрів двигуна може відбуватися внаслідок недостатнього рівня охолоджуючої рідини, слабого натягнення паса вентилятора, засмічення трубок радіатора, а також при несправної і термостата.
     Для усунення несправності слід відновити рівень рідини і системі охолодження, відрегулювати натяг паса вентилятора, промити радіатор, замінити термостат.
     Нерідко перегрів двигуна трапляється і при справних елементах системи охолоджування, коли машина рухається з малою швидкістю і великими навантаженнями на двигун. Це відбувається при русі у важких дорожніх умовах, таких як путівці і всім обридлі міські "пробки" .     
     Будьте уважні за кермом і не допускайте аварійного режиму роботи двигуна!
Пам'ятайте про те, що навіть одноразовий перегрів двигуна порушує структуру металу, при цьому значно зменшуєте тривалість життя "серця" автомобіля.
прокат автомобилей на короткое время и длительный срок.
Красота и здоровье. Узнайте все полезные свойства арбуза на медицинском портале.
Категорія: Будова автомобіля та основи ТО | Додав: sodem (23.04.2010)
Переглядів: 33960 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 3.9/16
Всього коментарів: 1
1 няшка  
0
огромное спасибо! даже девушке понятно

Ім`я *:
Email *:
Код *:
sodem © 2024