Газорозподільний механізм призначений для своєчасного впуску в циліндри двигуна горючої суміші і випуску відпрацьованих газів. Газорозподільний механізм складається з: - розподільного вала; - важелів (коромисел); - впускних і випускних клапанів з пружинами; - впускних і випускних каналів; - приводу газорозподільного механізму. Розподільний вал розташовується у верхній частині головки блока циліндрів. Складовою частиною вала є його кулачки кількість яких відповідає кількості впускних і випускних клапанів двигуна. Іншими словами, над кожним клапаном розташований свій персональний кулачок. Саме ці кулачки, при обертанні розподільного вала, забезпечують своєчасне, злагоджене з рухом поршнів в циліндрах, відкриття і закриття клапанів. Розподільний вал приводиться в обертання від колінчастого вала двигуна за допомогою ланцюгової передачі або зубчатого паса. Натягнення ланцюга приводу регулюється спеціальним на тягувачем, а паса - натяжним роликом. При обертанні розподільного вала, кулачок набігає на важіль, який, у свою чергу, натискує на стержень відповідного клапана (впускного або випускного) і відкриває його. Продовжуючи обертатися, кулачок збігає з важеля, і під впливом сильної пружини клапан закривається. Далі поршень, через відкритий впускний або випускний клапан, відповідно засмоктує горючу суміш або виштовхує відпрацьовані гази. Коли ж обидва клапани в одному циліндрі закриті - відбувається такт стиску або робочий хід поршня.
Основні несправності газорозподільного механізму, їх ознаки, причини виникнення і способи усунення
№ п/п
Несправність
Ознаки
Причини виникнення
Способи усунення
1.
Порушена величина зазору між стержнем клапана і коромислом.
Стук під кришкою клапанів, зниження потужності двигуна.