Система мащення призначена для подачі масла до деталей, що труться, часткового їх охолодження і видалення продуктів спрацювання. Система мащення складається з: - піддона картера; - масляного насоса з маслоприймачем; - масляного фільтра; - каналів для подачі масла під тиском, просвердлених в блоці циліндрів, головці блоку і в інших деталях двигуна. Піддон картера є резервуаром для зберігання масла. Коли ви заливаєте масло через маслозаливную горловину, воно проходить по пустотах усередині двигуна і опускається в піддон картеpa. Рівень масла, яке є в піддоні, можна виміряти масляним щупом через отвір в картері двигуна. Масляний насос під тиском подає масло (через фільтр і канали) до деталей кривошипно-шатунного, що ся, і газорозподільного механізмів. Насос складається з двох шестерень і приводиться в дію від колінчастого вала двигуна. При обертанні шестерень, зуби захоплюють масло і нагнітають його у головну магістраль. Редукційний клапан служить для обмеження тиску в системі масляних каналів двигуна. При надмірному тиску пружина стискається, і частина масла надходить назад. Масляний фільтр служить для очищення масла, яке проходить через нього, від механічних домішок. Він встановлюється зразу ж після насоса і пропускає через себе все масло, яке поступає в масляну магістраль. Найчастіше фільтр має нерозбірну конструкцію і підлягає заміні одночасно з плановою зміною масла в двигуні. Вентиляція картера двигуна забезпечує відсмоктування з картера і відведення у впускний трубопровід парів бензину і відпрацьованих газів, які потрапляють в нижню частину двигуна. Під час тактів стиску і робочого ходу ці випари і гази частково прориваються в картер двигуна, розріджують масло і дуже агресивні по відношенню до деталей кривошипно-шатунного механізму. Вентиляція картера здійснюється примусово за рахунок розрідження, яке виникає в карбюраторі при роботі двигуна. Корпус повітряного фільтра з'єднується з картером двигуна за допомогою шланга, по якому картерні гази прямують спочатку в карбюратор, а потім в циліндри на допалювання. В двигунах внутрішнього згоряння застосовується комбінована система мащення - під тиском і способом розбризкування. До самих навантажених поверхонь, що труться, масло подається під тиском, а решта деталей механізмів двигуна змащується бризками масла і масляним туманом. До підшипників колінчастого і розподільного валів масло підходить по каналах системи, звичайно ж, під тиском. Зробивши свою справу, тобто, змастивши, трохи охолодивши і забравши з собою продукти спрацювання, масло стікає назад у піддон картера двигуна. При обертанні колінчастого валу, його кривошипи ударяють по поверхні масла в піддоні картера, при цьому утворюються масляні бризки і туман, які потрапляють на дзеркало циліндрів, поршень і поршневий палець. Всі рухомі деталі кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів немов би купаються в маслі. Цим досягається висока стійкість до спрацювання вузлів сучасних двигунів. Експлуатація системи мащення Вихід з ладу або погана робота системи мащення можуть призвести до серйозної поломки двигуна. Тому на щитку приладів є контрольна лампа аврійного тиску масла. Свічення цієї лампи червоним кольором при працюючому двигуні неприпустиме. Треба негайно заглушити двигун і розібратися в причині несправності. Однією з причин того, що загорілася червона лампочка аварійного тиску, може бути недостатній рівень масла в піддон картера двигуна. Хоча б раз на тиждень треба перевіряти рівені масла. При цьому після зупинки двигуна зробіть невелику паузу в 2-3 хвилини, за цей час з деяких каналів масло стече в піддон та й масляний туман в картері теж осяде. Рівень масла в піддоні картера двигуна завжди повинен бути в нормі. А нормою вважається слід масла на щупі між рисками "MIN" і "МАХ". Підтікання масла з системи мащення визначається за характерними слідами на асфальті після стоянки автомобіля. Причин витоку масла усуваються досить складно, тому краще звернутися до фахівця. Але з незначними підтіканнями можна змиритися їздити все життя, оскільки будь-яке втручання в систему мащеіння дуже трудомістке і дороге "задоволення". Для нормального функціонування двигуна необхідно вчасно доливати масло до нормального рівня, а також міняти його з одночасною заміною масляного фільтра. Періодично слід промивати систему мащення спеціальним промивальним маслом. Масла, що застосовуються в системі змащення двигуна можуть бути мінеральними, напівсинтетичними (Semi-Synthetic) і синтетичними (Fully Synthetic). Застосування синтетичного масла після використання будь-якого іншого можливе тільки після промивки системи змащення за допомогою спеціальних миючих засобів Якщо дотримуватися рекомендованих термінів заміни ситетичного масла, то надалі промивка системи мащення не буде потрібна, оскільки це масло має дуже високі експлуатаційні властивості. Великого поширення отримали всесезонні масла. Вони мають подвійне позначення, наприклад SAE 10W - 30, SAE 15W - 40 і т.п., де W - скорочено від winter - зима, а цифри визначають в'язкість масла.
Основні несправності системи мащення, їх ознаки, причини виникнення і способи усунення
№ п/п |
Несправність |
Ознаки |
Причини виникнення |
Способи усунення |
1. |
Раптове зниження тиску масла або відсутність тиску. |
Горить лампочка аварійного покажчика тиску масла. |
1.Низький рівень масла. 2.Перегрів двигуна. 3.Засмічений маслоприймач масляного насоса. 4.Несправниість масляного насоса або його приводу. |
1.Долити масло. 2.Заглушити двигун і дати йому охолонути. 3.Промити маслоприймач. |
2. |
Поступове зниження тиску масла. |
Увімкнення контрольної лампи тиску масла або покажчиків тиску. |
Спрацювання підшипників і шийок колінвала і опорних підшипників і шийок розподільного вала. |
Провести ремонт механізмів двигуна. |
|